marți, 31 august 2010

Resurse pentru monitorizarea violentei scolare

1. Rolul pe care l-aş putea îndeplini, în calitate de director de şcoală, în rmonitorizarea/raportarea situaţiilor de violenţă în baza naţională de date:
Formator în domeniul prevenirii şi reducerii violenţei şcolare, urmare a competenţelor dobîndite prin programul de formare “Tinerii împotriva violenţei”:
•la nivel local (oraş): formarea directorilor, directorilor adjuncţi, consilierilor şcolari
•la nivelul şcolii:
formarea cadrelor didactice (diriginţi/învăţători)
prezentarea caracteristicilor sistemului de monitorizarea a violenţei şcolare
prezentarea Fişei de monitorizare/înregistrare a fenomenelor de violenţă
formarea elevilor mediatori:
selectarea elevilor care doresc să devină mediatori
prezentarea caracteristicilor sistemului Peer mediation
formarea/dezvoltarea abilităţilor de negociere, comunicare

Coordonator al Comisiei de prevenire şi combatere a violentei din şcoală:
•elaborarea strategiei antiviolenţă (analiza SWOT, plan de acţiune)
•selectarea echipei
•informarea şi responsabilizarea actorilor implicaţi: cadre didactice (în Consiliul Profesoral, Comisia Diriginţilor) elevi (în Consiliul Elevilor şi în orele de dirigenţie) părinţi (întâlnirile cu părinţii: individuale/ pe clase, şedinţa Consiliului Reprezentativ al Părinţilor)
•desemnarea persoanelor cu atribuţii în monitorizarea/raportarea situaţiilor de violenţă
•asigurarea resurselor materiale necesare
•semnarea acordurilor de parteneriat

2. Strategii si măsuri concrete adoptate pentru implementarea sistemului de monitorizare:
Pornind de la faptul că Proiectul de dezvoltare instituţională include ţinta strategică CREAREA ÎN ŞCOALĂ A UNUI CLIMAT DE SIGURANŢĂ FIZICĂ ŞI PSIHICĂ, îmi propun revizuirea Programului de prevenire şi combatere a violenţei. În acest sens, voi parcurge următorii paşi:
•analiza SWOT la momentul actual
•argument
•stabilirea obiectivelor pe termen scurt si mediu
•selectarea setului de indicatori
•stabilirea procedurii de lucru privind semnalarea, monitorizarea, raportarea fenomenelor de violenţă:
consiliu profesoral: anunţarea tuturor cadrelor didactice şi a personalului didactic auxiliar despre necesitatea monitorizării situaţiilor de violenţă şcolară
asigurarea la secretariatul şcolii a unui număr corespunzător de Fişe de înregistrare a actelor de violenţă
personalul unităţii şcolare, elevi, părinţi: semnalarea cazurilor de violenţă şcolară diriginţilor
diriginţii: completarea fişei de înregistrare a fenomenelor de violenţă şcolară
consilierul şcolar: centralizarea fişelor de înregistrare a fenomenelor de violenţă şcolară
directorul adjunct: întocmirea situaţiei lunare privind fenomenul violenţei şcolare
director: verificare
analist programator: încărcare & transmitere electronică

3. Resurse necesare:
•resurse umane: echipa managerială, consilier şcolar, diriginţi/învăţători, cadre didactice, alte categorii de personal, elevi, părinţi
•resurse materiale:
săli: cabinet psihopedagogic, anexă analist programator
PC-uri conectate la Internet, utilizarea mesageriei instant, stocarea informaţiilor prin sistemul Dropbox
PC, videoproiector, xerocopiator, hârtie, consumabile
•resurse temporale:
4 ore alocate formării cadrelor didactice
4 ore alocate formării elevilor
1 oră-săptămână alocată întâlnirilor de lucru ale comisiei pentru prevenirea violenţei
1 oră-săptămână: centralizarea datelor referitoare la fenomenele de violenţă

Posibile dificultăţi:
avalanşa de situaţii, rapoarte, urgenţe, etc. solicitate
nivelul scăzut de motivare a cadrelor didactice
superficialitate/formalism în monitorizarea/raportarea situaţiilor de violenţă, la nivelul fiecărei clase
insuficiente resurse de timp
implicare formală a partenerilor

4. Instituţii partenere:
Asociaţia părinţilor elevilor din LTOCT
Serviciul de Poliţie Comunitară, din cadrul Primăriei
Poliţia Municipiului
Direcţia Judeţeană pentru Protecţia Copilului
CJRAE
Agenţi economici
ONG-uri
Biserica
Mass-media locală: Redacţia ziarului local; Radio SON

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu