marți, 17 august 2010

Studiu de caz B.O. revizuit

Folosind input-ul de la întâlnirea faţă în faţă, completez analiza îniţială cu exemple de intervenţii (la nivel individual, la nivelul clasei şi la nivelul unităţii şcolare) prin care comportamentul elevului ar putea fi ameliorat.

-          la nivel individual:
·  consiliere individuală;
·  discuţii sistematice şi atente ale dirigintei cu elevul, pentru ca aceasta să reuşească să îl cunoască şi să-i arate că îi oferă sprijin;
·  explorarea şi dezvoltarea trăsăturilor de caracter pozitive;
·  stabilirea stilului de învăţare şi canalizarea spre acţiunile specifice acestuia;
·  acţiuni menite să-i stimuleze dorinţa de a participa activ la propria formare;
·  descoperirea şi încurajarea unor talente, hobby-uri;

-          la nivelul clasei:
·  identificarea unor prieteni dintre colegi cu care BO are sau ar putea dezvolta relaţii bune şi încercarea de a-l influenţa în ceea ce priveşte ameliorarea comportamentului;
·  formarea / descoperirea / folosirea unor elevi-mediatori pentru identificarea şi rezolvarea situaţiilor tensionate din colectivul clasei;
·  abordarea în orele de dirigenţie (consiliere şi orientare) a temelor legate de cunoaşterea legislaţiei şcolare (Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul preuniversitar, Regulamentul Intern al unităţii şcolare);
·  participarea la orele de dirigenţie a reprezentanţilor poliţiei, poliţiei comunitare, jurişti, etc, în scopul prezentării unor fapte de violenţă şi a responsabilităţii ce revine celor în cauză;
·  participarea clasei la activităţi de consiliere de grup;
·  atribuirea unui rol /unei responsabilităţi în cadrul colectivului clasei
·  planificarea activităţii educative extraşcolare în funcţie de preferinţele elevilor, diversificarea activităţilor (aniversări, vizite la muzee, excursii, etc.);

-          la nivelul şcolii:
·  constituirea comisiei de prevenire şi reducere a violenţei din şcoală şi funcţionarea reală a acesteia; elaborarea strategiei de reducere a violenţei; monitorizarea riguroasă a tuturor faptelor/actelor de violenţă; organizarea unor activităţi concrete de prevenire a violenţei; prezentarea unor cazuri de violenţă şcolară de către poliţie;
·  obligativitatea respectării prevederilor Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul preuniversitar referitoare la scăderea notei la purtare cu 1 punct la fiecare 10 absenţe nemotivate şi aplicarea sancţiunilor în strânsă concordanţă cu prevederile acestuia, mergând până la exmatricularea elevilor care au depăşit 40 de absenţe nemotivate;
·  obligativitatea revizuirii Regulamentului Intern, în scopul introducerii unor prevederi stricte legate de sancţiunile care se acordă elevilor în diferite situaţii de violenţă;
·  sancţionarea diriginţilor/profesorilor care motivează absenţele elevilor în absenţa documentelor justificative (scutiri medicale, cereri ale părinţilor/tutorilor legali) ori depăşind termenul de maxim 5 zile de la revenirea elevului la şcoală;
·  depistarea profesorilor care pretind/acceptă sume de bani ori cadouri în scopul “trecerii cu vederea” a comportamentelor inadecvate;
·  participarea corpului profesoral la cursuri de mediere, negociere a conflictelor, prevenirea violenţei;
·  asistenţe la ore pentru întreg corpul profesoral, dar în mod special pentru profesorii recunoscuţi de elevi ca nefiind implicaţi, a celor care nu au autoritate în faţa elevilor;
·  popularizarea unor exemple de bună practică ale profesorilor respectaţi de către elevi, dedicaţi şcolii;
·  diversificarea paletei de activităţi educative extraşcolare la nivelul şcolii.


Cu precizare că lista intervenţiilor rămâne deschisă, cu atât mai mult cu cât nu au fost incluse cele de la nivelul familiei, îndrăznesc să cred că aplicarea unora dintre cele propuse ar putea contribui la ameliorarea comportamentului elevului BO.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu